Stii ce ai in farfurie?

Bucataria este o arta, dar si sa stii cum sa mananci tot arta e. A cunoaste cu ce te hranesti, cum sa combini alimentele, cand si cum sa le prepari, cand sa le consumi de asa natura astfel incat sa poti obtine maximum de beneficii de pe urma lor, este o stiinta care se invata si se exerseaza.

Mancatul e ca vorbitul: le deprindem inca din copilarie, nu putem spune cu exactitate cand am mancat primul mar sau cand am legat prima fraza coerenta, ni se par activitati firesti pe care le facem in mod natural; ani de-a lungul omenirea a functionat astfel, in ultimele decenii insa, odata cu aparitia mancarii din abundenta, a mancarii foarte ieftine gen 3+1 gratis, s-au produs niste schimbari de paradigma.
Suntem zilnic bombardati cu informatii despre aditivi cancerigeni, popularele E-uri periculoase, produse modificate genetic si avertizari privind consumul de zahar, sare si grasimi, devine esential sa incepem sa invatam una alta despre ce punem sau despre ce primim in farfurie.

Lectia nr. 1: grupele de nutrienti

  • carbohidratii
  • proteinele
  • grasimile
  • vitaminele
  • mineralele

Fiecare dintre aceaste grupe are un rol, un ALT ROL, in functionarea organismului. De asta ar fi indicat sa ridicam sceptici din spranceana cand auzim de o dieta bazata exclusiv pe carne sau pe produse vegetale.

Carbohidratii

 

 

CARBOHIDRATII

 

 

Surse de carbohidrati   • boabele de cereale (grau, orez, porumb, ovaz) din care se fac painea, pastele • cartofii • lintea • fasolea • zaharul se gaseste si el in mod natural in fructe
Rolul carbohidratilor in functionarea organismului  • sunt principala sursa de energie pentru celulele corpului, mult mai eficienta comparativ cu energia furnizata de grasimi si proteine • fibrele (ovaz, secara) au un rol important in mentinerea sanatatii tractului gastrointestinal • glucoza din carbohidrati este sursa de energie necesara sistemului nervos central
Consumul de carbohidrati in exces • carbohidratii consumati in exces se transforma in grasime, pe termen mediu si lung conduc la multe kilograme in plus si obezitate, de aici si toate miturile cu painea ingrasa. Nu, painea alba, extrem de procesata, consumata in cantitati mari, ingrasa! O paine din cereale/ faina integrala, consumata cu moderatie, da energie corpului si ajuta la dieta prin faptul ca faciliteaza o functionare optima a tranzitului intestinal
Deficitul de carbohidrati • carbohidratii se gasesc la baza piramidei cu alimente, sunt prima sursa furnizoare de energie, tocmai de aceea cazurile de deficit se intalnesc rareori in societatile dezvltate • cauzele deficitului de carbohidrati se observa in situatii de foamete, subnutritie, in regiunile foarte sarace.

Proteinele

 

PROTEINELE

 

 

 

Surse de proteine  • proteinele se impart in doua categorii, proteine complete si proteine incompleteproteinele complete se gasesc in carne slaba de vita, de porc, in carnea de pasare (curcan, pui), in peste si fructe de mare, in oua, in branza, lapte si lactate in general • surse de proteine incomplete sunt semintele, nucile, mazarea, cereale si fasolea • atentie, combinate cu mici cantitati de proteina animala, aceste proteine incomplete, devin si ele complete
Rolul proteinelor in functionarea organismului  • au un rol important in dezvoltarea si regenerarea tesuturilor corpului • proteinele formeaza structura tesuturilor moi (piele, muschi, organe, tendoane, enzime) si dure (oase, dinti) • totodata furnizeaza si ceva energie necesara organismului
Consumul de proteine in exces  • este des intalnit in tarile dezvoltate unde se consuma mai multe proteine decat este nevoie • afecteaza functionarea rinichiului • creste riscul de osteoporoza deoarece accelereaza eliminarea de calciu • creste colesterolul sangvin • afecteaza dezvoltarea copiilor (rinichi si ficat supradimensionate) • favorizeaza pierderea zincului din organism
Deficitul de proteine  • deficientele severe sunt intalnite rar in tarile dezvoltate unde se intalnesc astfel de cazuri la persoanele care sufera de anorexie nervoasa spre exemplu • un consum scazut de proteine la copii, incetineste rata de dezvoltare a tuturor partilor corpului, inclusiv a creierului.

Grasimi

 

 

GRASIMILE

 

 

Surse de grasimi  • grasimile saturate sunt cele de care trebuie sa ne ferim: cartofi prajiti, prajituri, biscuiti, ciocolata cu tot soiul de creme, produse de patiserie • colesterolul – se gaseste in produsele animale • grasimile mono si poli saturate ( adica grasimile bune) sunt acizii grasi omega 3 din uleiurile de peste si uleiurile de nuci; nucile, pestii precum somonul, tonul, fructele de mare
Rolul grasimilor in functionarea organismului   • lipidele – substante organice grase sau grasimile, asa cum  le cunoaste toata lumea, reprezinta o sursa concentrata de energie • grasimile furnizeaza acizi grasi esentiali unei bune functionari a organismului (acesti acizi grasi asista la  absorbtia si transportul vitaminelor liposolubile A, D și E) • studii recente indica faptul ca grasimile bune, consumate in mod echilibrat, ajuta la dezvoltarea creierului la copii • grasimea are rol si in reglarea temperaturii corpului, de aici si bancul cu grasii carora grasimea le tine de cald
Consumul de grasimi in exces  • vedem efectele zi de zi pe strada, in colanti si bluza mulata
Deficitul de grasimi  • deficientele sunt observate in cazuri de subnutritie • un nivel scazut al acizilor grasi impiedica atingerea si mentinerea unei stari optime de sanatate.

Minerale

 

MINERALELE

cele mai cunoscute minerale sunt: sodiul (sarea), calciul, fosforul, fierul, zincul, iodul

 

 

Surse de minerale
sodiul il gasim in sarea de masa, sosuri, mancarea procesata (adica mancare semipreparata, mezeluri) • calciul se gaseste in lapte si produse lactate, oase de peste, tofu, portocale si alte vegetale precum broccoli • sursele de fosfor sunt nucile, semintele, cerealele, painea, lintea • fierul este disponibil in cartea rosie, pui, oua, fructe uscate • surse de iod: pestele de apa sarata, sarea iodata, fructe si legume crescute in zone unde iodul e prezent in sol
Rolul mineralelor in functionarea organismului  • sodiul ajuta la contractia musculara si functia nervilor • calciul „confera” structura oaselor si dintilor • este implicat in contractia muschilor, in functionarea nervilor, in coagularea sangelui, in mentinerea tensiunii arteriale si in sistemul de aparare al organismului (imunitatea) • fosforul este implicat in mai multe reactii chimice de tesuturile moi si mentine echilibrul acido-bazic in organism; el face parte din structura multor enzime • 85% din fosforul disponibil este combinat cu calciu, ca fosfat de calciu (din oase) • fierul este esential in procesele prin care celulele produc sange, ajuta la transportul oxigenului in organism • iodul este necesar organismului in procesul de formare a hormonilor tiroidieni care regleaza metabolismul si asigura un control optim al energiei
Consumul de minerale in exces  • consumul sodiului in exces determina cresterea tensiunii arteriale, provoaca aparitia edemului (acumularea excesiva de lichid seros in spatiile intercelulare ale organelor si tesuturilor) • prea mult calciu in sange provoaca constipatie, risc crescut de pietre la rinichi si interfereaza cu buna absorbtia altor minerale
Deficitul de minerale  • deficienta de sodiu cauzeaza crampe musculare, pierderea apetitului si oboseala cronica • lipsa calciului favorizeaza aparitia osteoporozei la adulti, a oaselor si dintilor fragili, un sistem imunitar slabit •  nivelul scazut de fier in organism duce la reducerea rezistentei la infectii, provoaca o stare de letargie, oboseala, reducere a abilitatii de a invata, lipsa atentiei.

VITAMINELE
sunt cu siguranta cel mai des invocate in articolele despre nutritie. Despre sursele de vitamine, rolul lor in buna functionarea a organismului si despre deficitul de vitamine o sa vorbim mai pe larg intr-un articol distinct.
Pana atunci, aveti mai jos sursa din care am luat informatiile de mai sus: alison.com/ Health Studies
Este vorba despre un curs online despre nutritie online, gratuit, extrem de util, pentru detalii ma puteti contacta aici/ portaparatdentar.wordpress.com/contact

Anunțuri

Un gând despre &8222;Stii ce ai in farfurie?&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s